Selasa, 20 Julai 2010

SDO PULAU PINANG - LIM GUAN ENG TIDAK BOLEH GANGGU

NIK ALI MAT YUNUS BOLEH REPOT POLIS MENDERA PEGAWAI AWAM

Pengarah Pembangunan Negeri Pulau Pinang boleh melapurkan kepada polis dan mendapatkan nasihat peguam jika didapati benar Lim Guan Eng mengacau ganggu tugas sebagai pegawai awam kerajaan.

Kacau ganggu yang dikelaskan sebagai mendera seperti mengutuk dengan perkataan tidak kompeten, tidak profesional, pengecut  adalah satu deraan yang mendatangkan kesan psikologi dan memalukan penjawat awam boleh diambil tindakan jika melampau.

Penjawat awam mempunyai 'Gengeral Order nya tersendiri' serta ada prosedur tertentu jika mereka didapati bersalah. Jika ada pihak termasuk Ketua Menteri wajar mengadukan kepada Setiausaha Kerajaan Negeri atau  Ketua Pengarah JPA jika tidak berpuas hati dengan perkhidmatan seseorang penjawat awam. Bukan mengambil tindakan secara peribadi.

Kedudukan Lim Guan Eng Sebagai Ketua Menteri tidak boleh sewenang-wenangnya terhadap kakitangan Kerajaan, terutama kakitangan awam kerajaan Persekutuan diPulau Pinang. Beliau hanya boleh mendapatkan kerjasama atau budibicara kakitangan awam jika mereka ingin berbuat demikian. Guan Eng mesti sedar bahawa mereka tertakluk kepada arahan kerajaan persekutuan. Lim Guan Eng tidak berhak untuk memaksa mereka mengikut telunjuknya jika pegawai awam tidak memberi kerjasama.  

Lim Guan Eng harus sedar bahawa kuasa kerajaan negeri sangat terbatas bidang kuasanya. Kuasa kerajaan negeri hanyalah lebih tinggi sedikit sahaja tarafnnya dari kerajaan tempatan atau majlis perbandaran atau Majlis daerah.  Kuasa kuasa ini jelas dalam perlembagaan Malaysia.

Pegawai-pegawai Kerajaan Persekutuan boleh melawan secara terbuka atau senyap mana-mana arahan kerajaan negeri jika bertentangan dengan bidang tugas dan ianya tertakluk kepada arahan kerajaan persekutuan kerana majikan mereka adalah kerajaan persekutuan. Pegawai-pegawai negeri yang dibawah Jabatan Perkhidmatan Awam juga boleh engkar kepada kerajaan negeri jika terdapat arahan-arahan yang tidak mengikut peraturan.

Lim Guan Eng kena sedar bahawa kuasanya sebagai KM tidak mutlak sepenuhnya dan tidak boleh menjadi raja kafir diPulau Pinang. Kami mengucapkan tahniah kepada Nik Ali Mat Yunus kerana berani menentang secara terbuka dan berharap akan lebih ramai lagi yang bangkit tanpa rasa takut kepada Lim Guan Eng Babi bodoh yang tidak tahu undang-undang itu.

Kami cadangkan supaya Nik Ali Mat Yunus dinaikan lagi pangkat dan gaji kerana keberanian beliau menyatakan kebenaran dalam perkhidmatan awam. Kami berharap supaya JPA bertindak adil terhadap pegawai-pegawai yang terinyaya  oleh Pakatan Haram Hang Jadah itu. Apa tah lagi Lim Guan Eng yang chauvenis seperti sikudung dapat cincing itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan