Ahad, 2 Januari 2011

NASIHAT KEPADA SUHAIMI SHAFIEI ADUN SRI MUDA SELANGOR


Tindakan terbaik bawa kemahkamah kes SUK itu. Baru ada keptusan. Kalau tafsir sendiri-sendiri tak ada 1001 tafsiran. Kerajaan pusat melaksanakannya sejak 1959 lagi KSN melantik SUK negeri. Pejabat KSN ada mendapat nasihat dari pejabat peguam negara. Pegawai undang setiap kementerian bertaraf hakim mahkamah tinggi keatas semuanya.

Tanyalah pegawai undang-undang negeri selangor dulu. Mengapa tidak dirujuk. Pegawai undang-undang, pegawai kewangan dilantik oleh KSN setetelah dikemukakan senarai oleh JPA  berserta dengan lapuran prestasi.

Ingat bahawa MMK hanya boleh mengemukakan nama kepada KSN dan MMK bukan suruhan jaya berkenaan. MMK memberi nasihat itu dalam banyak hal berkaitan dengan negeri temasuk pembangunan, agama, sosial,. kebudayaan, perapaduan, kewangan negeri, dewan undangan negeri dsb.

Hal urusan pegawai eksekutif ada pengagihan kuasanya tersendiri. Kuasa MB memang besar tetapi mereka orang politik.

Agung boleh mengistiharkan dharurat tanpa perlu nasihat jika didapati ianya perlu. Istihar dharurat dan menubuhkan mageran. Sebab pada Agung itu ada kuasa tentera dan polis. TDM dan PDRM.

Saudaar. Sebenarnya sistem berpalimen raja berpelembagaan diMalaysia ini hanya berubah cifut sahaja dari sistem mutlak raja melaka 1400 -1511. Tetapi jika dibaca penuh perlembagaan negara dan negeri Raja adalah kata putus terakhir.

Mahkamah sendiri pun bila melibatkan kuasa raja, sesiapa pun kalah. Lihat Perak. Jangan lawanlah sultan. Kedudukan mereka sangat keras dan kebal selain dari jenayah. Raja-raja bertindak mengikut undang-undang dan mereka sentiasa mendapat nasihat pakar-pakar undang-undang.

Mana-mana MB atau ahli MMK atau ADUN atau kakitangan kerajaan melawan  sultan alamat hanyutlah. Jika tidak percaya lihatlah nanti. Itulah kesilapan PKR yang paling besar visi Anwar Ibrahim , Republik

Pegawai-pegawai kerajaan lebih taat kepada sultan dari orang politik. Orang melayu lebih takut kepada sultan dari pegawai kerajaan dan orang politik. Tidak dinafikan ada yang tidak bersetuju dalam banyak hal tetapi mereka tidak boleh kata apa. Bilangan mereka kecil.

Kalau sultan melawat ke DUN Sri Muda, atas inisiatif pegawai kerajaan, kemudian dia buka dailog dengan rakyat, itu tak kena, ini tak kena lepas itu dia maki saudara dikhalayak saudara jangan harap menang PRU. Aku yakin akan berlaku begitu sedikit masa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan